آزمون سردفتری اسناد رسمی
سردفتری اسناد رسمی یکی از مشاغل پردرآمد در کشور ما می باشد. تنظیم سند رسمی ، شغلی بسیار حساس نیز می باشد و با کوچکترین اشتباه ( سهوی یا عمدی ) مشکلات عدیده ای به وجود می آید و طرفین سند رسمی ، سال ها در راهروهای دادگاه دنبال اثبات اشتباه و احقاق حق باشند. سردفتری اسناد رسمی ، یک شغل با منزلت بالا در جامعه می باشد ؛ چرا که شخی که سردفتری اسناد رسمی را بر عهده دارد ، مراحل زیادی را طی کرده است تا بتواند به مرحله ای برسد که اسناد مهم را تنظیم کند و خطر و ریسک زیادی را بر عهده بگیرد.
در این مقاله ، کمی از معایب و مزایای شغل سردفتری اسناد رسمی سخن می گوییم و در انتها به تبیین منابع آزمون سردفتری اسناد رسمی 1401 می پردازیم تا داوطلبین این شغل بتوانند در آزمونی که قرار است در 25 آذر 1401 برگزار می گردد ، موفق شوند.
برای اطلاعات بیشتر درباره منابع آزمون سردفتری اسناد رسمی 1401 ، با مشاورین سودا اندیشان ستاره در ارتباط باشید
آزمون سردفتری اسناد رسمی ؛ همیشه در هاله ای از ابهام
یکی از مسائلی که در مورد آزمون سردفتری اسناد رسمی همیشه وجود داشته است ، ابهام در برگزاری این آزمون می باشد. هر سال شایعات و نقل قول هایی مبنی بر برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی به وجود می آید اما کمتر پیش می آید که وعده برگزاری آزمون محقق شود. به طوریکه اگر به فارغ التحصیل حقوق بگویند که امسال قرار است آزمون سردفتری برگزار گردد ، احتمالاً باور نخواهد کرد و تا انتشار اطلاعیه رسمی برگزاری آزمون منتظر خواهد بود. آزمون سردفتری اسناد رسمی در سال 1401 برگزار خواهد شد ؛ بعد از 4 سال.
آخرین مرتبه برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی به سال 97 بر می گردد که اتفاقاً آزمون پر حرف و حدیثی بود و درباره نتایج آزمون و نحوه برگزاری آزمون ، حاشیه های زیادی به وجود آمد. جالب است بدانید که قبل از سال 97 ، آخرین آزمون سردفتری به سال 1386 بر می گشت. البته کارشناسان معتقدند که نحوه برگزاری و پذیرش آزمون سردفتری اسناد رسمی در سال 1386 باعث شده بود تا برگزاری مجدد آزمون 11 سال طول بکشد. به هر حال با توجه به قانون تسهیل صدور مجزهای کسب و کار و اطلاعیه سازمان ثبت اسناد کشور ، آزمون سردفتری اسناد رسمی یکبار دیگر برگزار خواهد شد تا متقاضیان و علاقه مندان به شغل سردفتری اسناد رسمی تلاش خود را برای تصدی این شغل انجام دهند.
بدانید و آگاه باشید: مشاوره و برنامه ریزی تخصصی آزمون های حقوقی
اطلاعیه راهنمای ثبت نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظر دارد در راستای ماده (3) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که بر اساس آن ماده (5) قانون دفاتر اسناد رسمی اصلاح گردیده است از بین متقاضیان واجد شرایط زیر از طریق آزمون کتبی و اختبار ، سردفتر اسناد رسمی انتخاب نماید. داوطلبان واجد شرایط می توانند از روز دوشنبه مورخ 09/08/ 1401 تا روز یکشنبه 15/08/ 1401 با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org اقدام به ثبت نام نمایند.
متقاضیان الزاماً باید واجد شرایط ذیل باشند:
1 - تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2- اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
3- داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان برگزاری آزمون (برای آقایان).
4- نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.
5- نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضائی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق به موجب احکام قطعی مراجع قضایی و انتظامی.
6- متقاضیان در زمان انتصاب به سردفتری اسناد رسمی باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی ، تندرستی و توانائی های جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر و روان گردان اعتیاد نداشته باشند.
7- مطابق ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید در زمان صدور ابلاغ سردفتری به شغل قضاوت ، وکالت دادگستری ، عضویت در مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری ها ، عضویت در هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکتهای تجاری و بانکها یا مؤسسات بیمه و همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اشتغال داشته باشند.
8- مطابق ماده 9 قانون دفاتر اسناد رسمی حدنصاب سنی متقاضیان باید حداقل 24 سال (متولدین 25/9/1377) حداکثر 50 سال (متولدین 25/9/ 1351) باشند. ایثارگران مشمول بند چ ماده 88 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از محدودیت سنی مذکور معاف می باشند.
9- مدرك کارشناسی و بالاتر حقوق قضائی ، علوم ثبتی ، حقوق ثبت اسناد و املاک ، حقوق سردفتر اسناد رسمی ، منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تائید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری.
تذکرمهّم : افراد دارای مدرک تحصیلی معادل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نمی باشند.
10- وفق بند (3) ماده (6) قانون دفاتر اسناد رسمی داشتن مدرک کارشناسی کلیه رشته ها با سه سال تمام سابقه دفتریاری.
11- وفق بند (6) ماده (6 ) قانون دفاتر اسناد رسمی ، دفتریاران اول با مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه به شرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول.
12- داشتن مدرک تحصیلی حوزوی حداقل سطح دو و بالاتر با تایید شورای عالی حوزه های علمیه ( برای طلاب شیعه ) و یا دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و شورای عالی برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ( برای اهل تسنن)
13- دارا بودن مدرک اجتهاد یا افتاء از مراجع مسلم که صحت صدور آن باید به تایید رئیس قوه قضائیه یا مرجع مورد تایید ایشان برسد.
مشاوره و برنامه ریزی آزمون وکالت
مدارک مورد نیاز ثبت نام
1. تکمیل تقاضانامه اینترنتی
2. پرداخت هزینه ثبت نام آزمون به مبلغ 000/ 000/2 ریال (معادل دویست هزار تومان) بصورت الکترونیکی از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور.
3. فایل عکس اسکن شده: متقاضی میبایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را براي ثبتنام اینترنتی آماده نماید.
1-3- عکس 4 × 3 که در سال جاري گرفته شده باشد (عکس تمام رخ)
2-3- عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPG باشد.
3-3- اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر 400× 300 پیکسل و حداقل 300 × 200 باشد.
4-3-تصویر متقاضی باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.
5-3- حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از 70 کیلو بایت بیشتر باشد.
6-3- حاشیههاي زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.
7-3- تا حد امکان عکس، رنگی و داراي زمینه سفید باشد.
تبصره1: عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.
تبصره2: درصورت ارسال عکس غیر معتبر، ثبت نام متقاضی باطل شده و حق شرکت در آزمون از وي سلب میگردد.
یادآوري مهم: با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمون هاي قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس متقاضیان، که این موضوع اکثرا براي متقاضیانی رخ داده است که ثبت نام آنان توسط دیگران انجام شده است، تاکید می گردد که علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت نامی، حتما نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا عکس متقاضی دیگري به جاي عکس شما الصاق نگردد. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف فرد متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وي رفتار خواهد شد.
مشاوره و برنامه ریزی آزمون قضاوت
نحوه ثبت نام
1) کلیه متقاضیان ثبت نام آزمون سردفتری اسناد رسمی در صورت داشتن شرایط مندرج در اطلاعیه باید از روز دوشنبه مورخ 09/08/1401 لغایت روز یکشنبه مورخ 15/08/1401 به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و ضمن مطالعه دقیق آگهی آزمون نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. در پایان ثبت نام به هر یک از متقاضیان کد رهگیري ارائه خواهد شد که متقاضیان لازم است تا پایان تمامی مراحل آزمون این کد را نزد خود نگهداري نمایند. ضمناً یادآور می شود ثبت نام منحصراً به صورت الکترونیکی می باشد و متقاضیان لازم است از طریق درگاه اطلاع رسانی مذکور نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نمایند. ثبت نام به غیر از روش فوق غیر قابل قبول بوده و این دسته از متقاضیان مجاز به شرکت در آزمون نمیباشند.
2) پرداخت وجه ثبت نام به مبلغ 000/ 000/2 ریال (معادل دویست هزار تومان) به صورت الکترونیکی از طریق کارتهاي بانکی متصل به شبکه شتاب اقدام نمایند.
3) متقاضیان باید در مهلت تعیین شده نسبت به ثبت نام اقدام نموده و از موکول نمودن آن به روزهای پایانی خودداری نمایند. به ثبت نام های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد و وجوه پرداختی به هیچ وجه مسترد نمی گردد.
زمان برگزاری آزمون و نحوه دریافت کارت شرکت در آزمون
کارت شرکت در آزمون از روز سه شنبه مورخ 22/09/1401 براي مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی قرار خواهد گرفت. آزمون در روز جمعه مورخ 25/09/1401 با توجه به آمار شرکت کنندگان ، حسب مورد در مراکز استان و شهرستان برگزار خواهد شد. ساعت شروع و محل برگزاري آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج و به هنگام پرینت کارت به آگاهی متقاضیان خواهد رسید.
تذکرات خیلی مهم
1) ایثارگران (جانبازان حداقل ده درصد ( 10%)، آزادگان با حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، فرزندان و همسران شهدا، فرزندان و همسران جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان داراي حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه از اولویت مقرر و امتیازات مربوطه برخودار خواهند بود. مشمولین این بند ضروري است. گواهی مربوطه و کارت ایثارگري را از مراجع ذیصلاح حسب مورد ( بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی استان، ستاد رسیدگی به امور آزادگان، بنیاد شهید انقلاب اسلامی ) تا قبل از برگزاري آزمون اخذ نمایند. همچنین در زمان ثبت نام آزمون گزینه سهمیه ایثارگري خود را در بند مربوط درج نمایند. در غیر اینصورت سازمان ثبت اسناد و املاك کشور هیچگونه مسئولیتی جهت اعمال سهمیه ایشان ندارد.
2) ثبت نام و شرکت در آزمون و احراز نمره کتبی ایجاد حقی براي متقاضی نمی نماید بدیهی است پذیرش نهایی بعد از انجام اختبار شفاهی و گزینش با احرازصلاحیتداوطلب براي تصدی سردفتری اسناد رسمی مطابق مقررات به تشخیص سازمان ثبت اسناد و املاك کشور خواهد بود.
3) صدور ابلاغ سردفتری منوط به طی دوره کارآموزی و احراز صلاحیت عملی داوطلب خواهد بود.
4) چنانچه در هر مرحله از آزمون تا صدور ابلاغ و پس از آن خلاف اظهارات و مدارك ارسالی از سوي داوطلبان اثبات گردد، از فهرست داوطلبان یا پذیرفته شدگان حذف و در صورت صدور ابلاغ نیز لغو ابلاغ خواهند شد.
منابع آزمون سردفتری اسناد رسمی 1401
1ـ ادبیات فارسی (با ضریب 2)
2ـ عربی (با ضریب 1)
3ـ احکام شرعی (با ضریب 2)
4ـ اطلاعات عمومی (با ضریب 1)
5ـ حقوق ثبت (شامل آیین نامه ها، قانون حدنگار و کاداستر و مجموعه بخشنامه های ثبتی) (با ضریب 3)
6ـ حقوق مدنی (بهجز مباحث نکاح و طلاق) (با ضریب 3)
7ـ حقوق جزا (جزاي عمومی و اختصاصی) (با ضریب 2)
8ـ حقوق تجارت (با ضریب 2)
9ـ قانون دفاتر اسناد رسمی و آیین نامه مربوط (با ضریب 3)
* آزمون نمره منفی دارد.
لازم به توضیح است بر اساس مفاد ماده 3 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ، داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (% 70) امتیاز میانگین نمرات یک درصد ( 1%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند به عنوان پذیرفته شده ، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می شوند.
دروس عربی و ادبیات فارسی در حد دیپلم کافی می باشد و برای آزمون سردفتری اسناد رسمی 1401 نیاز به مطالعه این دروس بیش از حد دیپلم احساس نمی شود.